KUFÍREK 46. – ZPŮSOB ŽIVOTA KOSTĚJE NESMRTELNÉHO.

2. června 2015 v 8:42



V souvislosti se zadáním nedakonické krabičkové výstavy se mi v posledních časech vybavuje systém skládanky smrti pohádkového zloducha Kostěje Nesmrtelného - život v tom, jež je vloženo v tomto, a ono zase v tomtohletom - nekonečná vkládanka, vloženost do vloženosti, matrjošnost, krabičkovost.

Black box, černá skřínka, krabička, o níž jsem se nejednou učíval v různých mých školách, dovnitř nevidíme, nevhlédneme, a přece se uvnitř odehrávají ty nás nejdůležitěji konstituující procesy.

Vídeňská Wirrgensteinova vila, kterou projektoval po 1. světové válce pro svou sestru je rovněž svého druhu krabičkou.
Tedy systémem krabiček napojených či vpojených na sebe.

Hranatou buněčností.


Chlapeckou optickou iluzí.


Celoživotním reliktem batolecího entoptického triku.



Poetiky našich budoucích skutků mají různé dětské zdroje, vyobrazení Neckerovy kostky bylo ve Wittgensteinových dětských letech stále ještě čerstvou novinkou, kterou si mohli dopřát jenom nemnozí.

Pro zajímavost zveřejňuji detail výzdoby domovních dveří, které vídával každý den malý František Vláčil do věku tak asi půldruhého roku - jsou si podobní s vizualitou jeho pozdějších filmů?


Před pár dny jsem zhruba 200 metrů od tohoto vchodu potkal na českotěšínské ulici kustoda Davida Vávru vystajlovaného tentokrát do podoby nízkohorského turisty.
Neviděli jsme se dobrých 20 let.
Pustili jsme se ihned do řeči, z níž ve chvilce vyplynulo, že já se zajímám o Wittgensteina, který je Davidův nejoblíbenější filozof, jak se svěřil doslova.

V Těšíně, tedy Malé či Slezské Vídni, jak se říkávalo, na ulici před původně secesním hotelem Central ve vídeňském stylu bylo poté dodáno, že David jedno pokračování jeho televizního pořadu natáčel přímo ve vídeňské Wittgensteinově vile.

(František Vláčil, můj malinkatý soused z Těšína, má ve filmografii zapsán film PRAHA SECESNÍ, což tenkrát David Vávra ve svém ŠUMNÉM TĚŠÍNU naprosto pominul.)

O to by nebylo, Vila Wittgenstein, tam, v bulharském státním majetku, z důvodů zištně slavomanských natáčí dneska každý.

Podstatnější pro příští vývoj mých zájmů i intelektuální tendence případné nedakonické krabičkové výstavy byla však doplňující informace, kterou mi David V. zaslal doplňujícím večerním mailem:
my jsme z Trince pres Cantoryji dosli s prvnima kapkama na Velky Sosov
nyni si hovim v posteli a protoze je zde polska spratelena wifi odpovidam
Wittgenstein je mi blizky ,ba rekl bych, z filosofu nejblizsi,nataceli jsme v jeho vile ve Vidni
o ktere spolupracovnik meho otce architekt Turnovsky napsal knihu Poetika zedniho vystupku,kde od jednoho rohu ,tedy zedniho vystupku stoupa do kosmu
Nakonec pan Turnovsky skoncil bohuzel sebevrazdou
Tak to jen na okraj ,bylo to ovsem osudove setkani,Pan Buh ne zaplatil,ale namichal

Takže ne, nikoli před českotěšínským hotelem Slezský dům v nížině pouze zhruba čtyřsetmetrové, nýbrž kdesi na hoře; nikoliv v rozhovoru, nýbrž mailem.

Ihned jsem se začal shánět po dotyčné knize, byť pro účel nedakonické krabičkové výstavy sice asi bezprostředně nutná není.
Byť i ta krabička je svého druhu výstupkem.

požadovanou knihu jsem našla v katalogu Vědecké knihovny v Ostravě. Renáta Nev.

Laskavě vstřícná knihovnice potvrdila existenci této knihy, sám jsem zdiveně objevil na internetu její obsažnou recenzi autora Jana Horkého, kousek z ní si pro zajímavost dovolím opsat, stejně nikdy nikdo v Těšíně i zde na blogu nebude tuto stostránkovou knížečku číst:

Kniha Jana Turnovského "Poetika zedního výstupku" se zabývá jedním výstupkem ve zdi Wittgensteinova domu. Turnovský se výstupkem zabývá velmi podrobně a skrze něj otevírá úvahy o pojmu poetika a estetika, zabývá se konfliktem mezi koncepčním abstraktním myšlením a empirií. Skrze něj ukazuje, jak je možné vnímat architekturu a její jednotlivé části a skrze něj sepisuje a formuluje pocity člověka při vnímání architektury.
Ludwig Wittgenstein vytvořil dvě filosofické teorie, které jsou protikladné. V roce 1921 vydal svůj abstraktní, uzavřený a ucelený filosofický koncept jazyka a světa. V roce 1929 pak nesystematické, empirické zkoumání jazykového materiálu.
V roce 1926 působil jako architekt při návrhu a realizaci domu pro svou sestru. V tomto domě se poprvé a naposledy objevuje tzv. zední výstupek. Dům je zřejmě tvořen ještě pod vlivem myšlení prvního filosofického systému. Otázkou je, jaký vliv na jeho druhou filosofii má právě práce na tomto projektu.

. . .

ZV se nachází ve snídárně. Jedná se o malou místnost mezi přízemím a 1. patrem nad šatnou a umývárnou. Vstup do místnosti je po několika stupních a místnost je opatřena dvěma okny. Tento prostor je také považován za ideální se symetricky umístěnými okny. Okno ve stěně, která je na obou koncích zakončena stejně není problém, protože osa vnitřní a vnější stěny je stejná. (Kóta od osy okna ke stěně je 176cm a 2,5mm. To je dalším důkazem Wittgensteinovy pečlivosti. Kóta s přesností na půl milimetru je použitelná spíše ve strojařině než v architektuře. Autor jakoby zapomněl, že pracuje se stavebními prvky. Architektonické koncepční myšlení naráží na odpor hmoty.) Druhé okno je umístěno tak, aby bylo na hladké fasádě umístěno symetricky. Hmota snídárny totiž odskakuje od hlavní hmoty domu a proto je vnější stěna této místnosti chápána jako samostatná část s jedním oknem. Symetricky umístěné okno je tedy logické. Tím se však okno dostává mimo osu vnitřní stěny. Tento problém je vyřešen pomocí ZV. Stěna je rozdělena něčím, co vypadá jako komín bez průduchu na stěnu s oknem v její ose a na zbytek - ZV. Je to prostředek, který řeší problém střetu koncepčního myšlení a syntaxe. Při takovém problému se buď začne znovu s vědomím tohoto problému, nebo se v návrhu pokračuje a problém se vyřeší subkonceptem. ZV je právě takovým subkonceptem.

Komín, taktéž svého druhu krabička, jako filozofický problém!!!

Koho ze zdejších blbců na radnici nebo těch domorodců mířících na obhlídku do Kauflandu by cosi takového napadlo???



.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama